0

Goede content is content die wordt gevonden en gelezen. Goede content boeit en verleidt de lezer. Zo simpel is het. Je krijgt het voor elkaar door de lezer op verschillende niveaus aan te spreken.

Om te onthouden

  • Goede content is snel te vinden: bij voorkeur via de eerste resultatenpagina van Google.
  • Goede content houdt je doelgroep vast: de bezoeker klikt niet direct weg.
  • Goede content is te overzien: de bezoeker ziet direct welke informatie waar wordt geboden.
  • Goede content fascineert: de bezoeker gaat daadwerkelijk lezen.
  • Goede content is informatief: de bezoeker leert of ziet iets nieuws.

 

Goede content speelt geen verstoppertje
De meeste mensen hebben een aantal favoriete websites en blijven voornamelijk daarbinnen rondklikken. Bij onbeantwoorde vragen staat de eerste zoekresultatenpagina van Google vervolgens met stip op 1. Goede content is bereikbaar via die pagina. Je kunt hemeltergend mooi schrijven, maar als er welgeteld 3 bezoekers op je site komen (en als dat ook nog familie is) voor wie schrijf je dan? Hoe geweldig je tekst ook is, het valt niet onder het kopje goede content. Goede content wordt namelijk gevonden.

Goede content is niet bescheiden
Mensen surfen naar je site omdat ze op zoek zijn naar informatie. Ze zijn op zoek naar een oplossing, het laatste nieuws of domweg vermaak. Hoe dan ook, het eerste wat die mensen op jouw site doen, is kijken (niet lezen) of jij ze die informatie biedt. Wees dus duidelijk over de inhoud van je site. Ellenlange intro’s en algemene welkomstwoorden horen thuis op papier, niet op het beeldscherm. Goede content is altijd uitgesproken en direct. Je laat weten dat je de vraag hebt begrepen. Zo houd je je doelgroep vast.

Goede content is gestructureerd
Lezers op het web zijn kritisch en de verleiding is groot. Een klik verderop lijkt het gras altijd groener. De informatie die je biedt moet wel heel exclusief en noodzakelijk zijn, wil je wegkomen met pagina’s zonder enige vorm van structuur. Een lokaal ziekenhuis kan het zich permitteren ondoorgrondelijk te zijn. Hun bezoekers moeten wel. Voor de bezoekuren van je lokale ziekenhuis kun je nu eenmaal nergens anders terecht. Maar over het algemeen is goede content makkelijk te scannen. Door vorm en structuur ziet de bezoeker in een oogopslag welke informatie waar wordt geboden.

Goede content grijpt je bij de lurven
Je wilt dat je bezoeker nieuwsgierig wordt en daadwerkelijk gaat lezen. Tot dusver is je bezoeker namelijk alleen nog aan het rondkijken. Die fase duurt zo’n 5 tot 7 seconden. Hopelijk valt het oog in die ultrakorte periode op een fascinerend kopje dat triggert tot verder lezen. Als dat lukt, heb je de slag al half gewonnen. Tenminste, als je teksten hout snijden.

Goede content brengt je op ideeen
Het is de kunst bezoekers met je teksten te raken. Als je schrijft over een product wil je dat lezers het uiteindelijk willen hebben. Als je schrijft over huishoudelijke zaken wil je dat lezers het uiteindelijk willen doen, enzovoorts. Goede content verleidt bezoekers subtiel. Met gladde praatjes verover je niemands hart. En als je het goed doet, zul je zien dat zelfs lange pagina’s met complexe informatie helemaal geen probleem zijn. Als de informatie maar blijft boeien.

In de praktijk

  • Bekijk twee websites over een onderwerp waarover je weinig weet (of wilt weten).
  • Stel je voor, je vader vraagt een aqarium voor zijn verjaardag en je gaat ook nog eens echt op zoek. Bekijk www.aquariuminfo.nl en www.aquariumcoenen.nl . Welke site geef je het predikaat ‘goede content’ en wat geeft de doorslag?
  • Ander voorbeeld: je bent aan vakantie toe. Zoek 2 sites met algemene reisinformatie over Jamaica. Beslis in een paar seconden welke site je de beste informatie vindt. Waarop baseer je je keuze?

 

Eerder gepubliceerd via www.contentgirls.nl > artikel


Leave a comment