0

Een verkoper geeft andere informatie dan de consumentenbond. Dat kun je stom vinden als je in de winkel staat, maar voor de verkoper werkt het wel. En zo is het ook online. Het doel van je site bepaalt de content.

Om te onthouden

  • Als het doel presentatie is: geef contactgegevens een prominente plek.
  • Als het doel informatie geven is: zorg voor overzichtelijke navigatie en een slim zoeksysteem.
  • Als het doel klantenwerving is: peil interesses via nieuwsbrieven, spelletjes en andere ‘gratis’ diensten.
  • Als het doel verkoop is: weet waar je klanten struikelen in het aankoopproces.

Alleen een visitekaartje is ook zo wat
Deze website hoeft maar 1 ding te doen: het bedrijf of de persoon online te presenteren. Bezoekers krijgen een eerste indruk, en worden al snel naar een telefoonnummer of e-mailadres geloodst. In principe is een enkele webpagina dus voldoende. Maar ja, dat staat ook zo karig, dus worden veel presentatiewebsites aangekleed met een portfolio, werkwijze, missie, biografie en vul zelf verder maar in. Het doet er niet toe. Als de contactgegevens maar prominent aanwezig zijn, daar draait het hier om.

Moe worden van de rinkelende telefoon
Een goede website mag dan duur zijn, een callcenter is nog veel duurder. De mensen bij de afdeling Klantenservice willen bovendien niet steeds opnieuw vertellen wat de openingstijden zijn. Zij willen lastige problemen oplossen. En terecht. Een website is dan de ideale manier om veel mensen direct toegang te geven tot veelgevraagde informatie. Mits de informatie makkelijk te vinden is via een overzichtelijke navigatiestructuur en heldere teksten. Anders komen die telefoontjes alsnog.

Op jacht naar nieuwe klanten
Internet heeft zo zijn beperkingen. Je hebt geen idee wie er achter het scherm zit en met welke intentie gegevens op een site worden achtergelaten. Al snel ben je tijd en geld aan het verspillen aan het verwerken van onzinnige gegevens. Een website is dus geen shortcut om leads te genereren. Wel is een website bij uitstek geschikt om potientele klanten te leren kennen. Bijvoorbeeld door een nieuwsbrief, spelletje of andere gratis dienst aan te bieden. Zo peil je interesses en beslis je zelf op wie je je pijlen richt. Maar onthoud: op internet heeft de klant de touwtjes in handen.

Heel veel moois om te verkopen
Een webwinkel kent zijn eigen regels en richtlijnen. Uiteraard is presentatie belangrijk. Je koopt je galajurk tenslotte liever in een chique winkel dan in de rommelzaak om de hoek. Maar dan… Veel webwinkels kampen met het probleem dat bezoekers afhaken zodra er betaald moet worden. Het invullen van persoonlijke gegevens blijkt ook lastig. Hoe haal je kopers dan over die laatste streep? Door heel duidelijk te zijn. Grote webwinkels tonen bij iedere klik direct de totaalkosten. En ze vragen je persoonlijke gegevens pas op het aller-allerlaatste moment. Hoe minder drempels je opwerpt, hoe meer je verkoopt. Via een usabilitytest ontdek je snel waar klanten struikelen.

Eerder gepubliceerd via www.contentgirls.nl > artikel en reacties


Leave a comment