0

Zodra je producten beschrijft, spreek je al snel in specificaties. Die vertellen je hoe het ding werkt, niet wat je ermee kan. Toegegeven, er zijn klanten die smullen van lange lijsten met productkenmerken. Maar het grootste deel van de online populatie zoekt (eerst) andersoortige informatie. Door velen meestal meewarig als jip-en-janneke-taal omschreven. Er is niks mis met Jip en Janneke! Hoera voor Jip en Janneke!

Om te onthouden

  • Schrijven is schrappen. Maar dat betekent niet automatisch dat een korte tekst beter is.
  • Vermijd jargon en weet dat je ermee besmet bent.
  • Geef een korte algemene omschrijving voor je in de details duikt.
  • Laat alles weg wat niet aan het doel bijdraagt.
  • Schrijf spreektaal en overtuig je collega.
  • Wees creatief, niet beperkt.

Niet simpeler, wel duidelijker
Het is ontzettend lastig niet besmet te raken door dat wat je dagelijks leest en hoort. Ook al omdat je de taal van je collega’s wil spreken. Maar zodra je de klant of bezoeker van je site aanspreekt, moet de knop om en het jargon de deur uit. Als ik een vakantiehuisje zoek wil ik niet lezen dat er ‘kleinvee’ is, ook al weet ik best wat ze daarmee bedoelen. Namelijk een kip op het terrein. En als ik internetbankier, wil ik niet lezen dat ik een incasso kan storneren, maar dat ik geld dat automatisch is overgemaakt terug kan laten boeken.

Tip: vraag je altijd af of je oma ook nog snapt wat je bedoelt. Oma’s zijn over het algemeen goede graadmeters: heel slim en toch moet je alles drie keer uitleggen.

A little less conversation
Op veel websites vind je absolute non-informatie. Producten zijn al snel ‘voordelig’, ‘flexibel’ of ‘op maat’. Dit is net zoiets als het plaatsen van het kopje ‘Informatie’ boven een tekst. Wat moet je als lezer daarmee? Val direct met de deur in huis en geef meteen de conclusie weg. Ook (juist!) in je ankeiler. Omschrijf eerst duidelijk waar je het over hebt voordat je in de details duikt. Pas dan kan de lezer de informatie die volgt op waarde schatten.

Voorbeeld: vermeld eerst dat de pagina gaat over een doorlopende reisverzekering met wereldwijde dekking voordat je ingaat op de specifieke usp’s van dit product. Een goede titel of slimme introzin doet al wonderen.

A little more action baby
Wat is het doel van je pagina? Conversie? Informeren? Vermaak? Kijk met die ogen naar je pagina. Welke content ontbreekt er nog? Wat weerhoudt je lezer van het bereiken van dat doel? Misschien ontdek je dat je meer afbeeldingen moet tonen, of bijvoorbeeld persoonlijke verhalen van kopers die de lezer voorgingen. Alle informatie die niet in dienst staat van het doel van de pagina laat je achterwege. Daar zijn geen simpele richtlijnen voor te geven. Het betekent dat je jezelf goed moet verplaatsen in je lezer en je product.

Tip: bied je informatie gelaagd aan. Zorg dat je lezer in een oogopslag de informatie overziet en genoeg informatie krijgt om een beslissing te nemen. De die-hards vinden het niet erg om een keer extra te klikken of te scrollen.

A little more bite and al little less bark
Vreemd, maar waar: spreektaal schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan. Soms kost het behoorlijk veel moeite om je collega te overtuigen dat ‘telefonisch contact opnemen’ hetzelfde betekent als ‘bellen’. Als je moet kiezen tussen de veilige weg en de korte weg, kies dan voor de korte weg. Uiteraard blijf je wel beleefd. Maar beleefd is iets anders dan langdradig en formeel. En over het algemeen vinden zelfs klanten die een formele toon op prijs stellen het prettig als je ze tijd bespaart.

Tip: is er een korter synoniem voor handen? Gebruik het dan. Schrijf ‘via’ in plaats van ‘door middel van’. Schrijf ‘hoogstens’ in plaats van ‘op z’n hoogst’.

A little less fight and a little more spark
Kun je dan nergens meer heen met je taalgevoel? Jawel hoor, je zult al snel ontdekken (of weet allang) dat je al je creativiteit nodig hebt om in een beperkt aantal tekens toch je boodschap over te brengen. Voor AdWords wordt vaak je reinste poezie bedacht. En de grootste onzin. Laat het je inspireren.

Eerder gepubliceerd via www.contentgirls.nl > artikel en reacties


Leave a comment